z fotografického slovníka
- Smerné číslo blesku
Udáva silu blesku, teda jeho dosah v metroch pri clonovom čísle 1 a citlivosti ISO 100. Pre iné hodnoty nastavenia clony a citlivosti sa dá dosah blesku vypočítať. - Hĺbka ostrosti
Priestor na scéne, pred a za rovinou ostrosti, kde sa predmety javia ešte ostré. Hĺbku ostrosti ovplyvňujú vzdialenosť fotografovaného objektu, ohnisková vzdialenosť objektívu a clona.
Internetová stránka Panorámy Slovenska vo vašom Androide alebo Smartphone Panorámy pre mobil |
- Slovník
(28.03.2013)
Fotografická slovník obsahuje podrobný a prehľadný popis výrazov používaných vo fotografickej terminológií. Slovník napomáha ľahšiemu porozumeniu špecifickým výrazom s ktorými sa stretávame pri fotografovaní a spracovaní fotografií.
viac ... - Panorámy Slovenska pre Androidy a Smartphony
(28.12.2012)
Spustenie internetovej panoramatickej stránky Panorámy Slovenska sk pre Androidy a Smartphony na adrese www.mobile. panoramyslovenska.sk
viac ... - Vytvárame HDR fotografie (3. November 2012)
(24.11.2012)
Panoramatický newsletter - November 2012. Súťaž o digitálny fotoaparát Nikon L25 a ďalšie ceny, fotografovanie panorám v Košiciach a škola digitálnej fotografie - vytvárame HDR fotografie
viac ...
Modrý kostolík Svätej Alžbety Bratislava
Ako ovládať prehliadanie panorámy? pozrite si pomocníka
Panorámy z blízkeho okolia
Mestá a obce
Kostoly a Kaplnky
Modrý kostolík Svätej Alžbety Bratislava
(zobrazená panoráma)
Hrady a zámky
Nezvyčajné panorámy
Panorámy fontán
Panorámy Slovenska na Google Maps
Modrý kostol Svätej Alžbety Bratislava
Medzi vysokými obytnými domami a administratívnymi budovami medzi Grösslingovou ulicou a Šafárikovým námestím je ukrytý klenot secesného staviteľstva, Kostol svätej Alžbety Uhorskej, všeobecne už desaťročia známy ako „modrý kostolík“. Jeho základný kameň položili v auguste 1909 a vysvätili ho 11. októbra 1913.
Objekt nestavali ako kostol, ale ako kaplnku pre študentov vedľajšieho katolíckeho gymnázia. Obe stavby projektoval budapeštiansky architekt Edmund (Ödön) Lechner. Stavbu kaplnky inicioval už v roku 1906 kardinál a ostrihomský arcibiskup Claudius Vaszary, ujec neskoršieho bratislavského hudobného skladateľa a regenschori bratislavského dómu Alexandra Albrechta.
Kardinál si želal, aby bola s novostavbou katolíckeho gymnázia spojená aj stavba kaplnky, s ktorou vtedajšie uhorské ministerstvo školstva pôvodne nepočítalo. Po dokončení budovy gymnázia teda prikročili aj k stavbe potrebnej kaplnky.
Architekt Lechner tu vytvoril na území novo vznikajúcej časti mesta Prešporka na bývalej inundácii neďaleko toku Dunaja ostrov s budovami v charakteristickom slohu, ktorý sa považuje za uhorskú odrodu secesie. Jednotne navrhnutý areál školy, sakrálnej stavby a obytnej budovy neskoršej fary možno spolu s interiérovou výzdobou a zariadením kostola označiť za jednotné umelecké dielo, pre čo sa v nemčine používa termín „Gesamtkunstwerk“.
Po prvej svetovej vojne bol prezdobený secesný sloh označovaný za nevkus, všetko, čo bolo uhorské či maďarské, malo z mesta zmiznúť. Zbúrali Árpádov stĺp na Devíne, zničili pomník Márie Terézie, pomník Petőfiho putoval do skladu. Kostol svätej Alžbety sa tak ľahko odstrániť nedal. Dali sa však z neho odstrániť maďarské nápisy, znaky uhorských panovníkov, zmenšená kópia uhorskej kráľovskej koruny, ktorá zdobila lampu večného svetla.
zdroj: bratislavskenoviny.sk